نقطه سه گانه‌

داشتم یه چیزی می‌خوندم برخوردم به کلمه‌ «نقطه سه گانه»، خب نمی‌دونستم چیه، رفتم ویکی‌ش رو خوندم و یه ذره جستجو کردم در موردش. خلاصه برام جالب اومد، گفتم یه اشاره‌ای کنم بهش شاید برای یکی دیگه هم جالب باشه. خب بریم.

آب می‌تونه در آن واحد هم یخ بزنه و هم بجوشه و هم بخار شه; این به دلیل پدیده‌ای رخ می‌ده به اسم «نقطه سه گانه» که فشار و دما برای سه حالت ماده : گاز، مایع و جامد تو تعادل ترمودینامیکی هستن (وقتی که تغییری تو سیستم ایجاد نشه وسیستم ثابت باشه، میگن تعادل ترمودینامیکی برقراره). البته بستگی به ماده ممکنه فاز جامد مثلا بیشتر از یکی باشه که این الان مورد بحث من نیست، اصلا خودم باید در موردش بخونم که بنویسم. در هر حال هر ماده‌ای «نقطه سه‌ گانه» داره، و تو این نقطه همونطور که از اسمش مشخصه هر سه فاز ماده می‌تونه وجود داشته باشه.

در مورد آب، آب تو دمای ۰.۰۱ C و فشار ۰.۰۰۶ atm به نقطه تریپبل می رسه. تو این شرایط آب همزمان به شکل مایع، گاز(بخار)، و جامد (یخ) می‌تونه باشه. در هر حال تو این ویدئو می‌تونین ببینین که آب تو نقطه سه گانه چطور میشه. اگرم دوست داشتین توضیح جناب دی‌ گریس رو هم گوش کنین.

پایان‌بندی من چه دانم من چه دانم